Choose your language :

Transport lotniczy – rodzaje

Transport lotniczy - rodzaje

W dobie coraz szybciej rozwijającej się gospodarki światowej środki transportu muszą za nią nadążyć. Konsumenci na całym świecie chcą mieć, zwykle trudnodostępne, produkty od ręki. Nie dziwią nas świeże oceaniczne ryby oferowane w sklepach, piękne holenderskie tulipany na kwiatowych straganach, egzotyczne owoce z drugiego końca świata w marketach i na targach. To tylko niektóre produkty, które aby nadawały się do sprzedaży, muszą szybko pokonać drogę do miejsca docelowego.

Ogromna dostępność dóbr, które trafiają na sklepowe półki, po przebyciu tysięcy kilometrów, jest możliwa m.in. dzięki transportowi lotniczemu. Tylko drogi powietrzne są w stanie zapewnić dostawę świeżych produktów, nawet w ciągu kilkunastu godzin od załadunku. Szybkość jest jedną z głównych zalet transportu lotniczego, w tym zakresie samoloty nie mają konkurentów. Żaden inny środek transportu, na długich dystansach, nie jest w stanie zaproponować porównywalnego czasu, żegluga morska, czy transport kolejowy jest kwestią wielu dni, a nawet tygodni.

Wielu przewoźników i przedsiębiorców, mających udział w łańcuchu dostaw lotniczych, bardzo ceni sobie ten środek transportu ze względu na szybkość i bezpieczeństwo. Jednak warto pamiętać, że jedną z wad transportu lotniczego jest wysoki koszt usługi, choć wraz z rozwojem branży ceny zmieniają się i stają coraz bardziej dostępne oraz powszechne.

Transport lotniczy towarów odbywać się może na pokładach różnego typu lotów. Wyróżnia się w branży kilka głównych rodzajów.

Transport lotniczy samolotami rejsowymi

Loty rejsowe, które są na stałe wpisane w harmonogram połączeń na całym świecie. Na trasach krajowych i międzynarodowych na pokładach samolotów, oprócz pasażerów podejmują, także usługi typu cargo. Nadania poprzez loty z pomocą stałych połączeń linii lotniczych są świetnym rozwiązaniem dla wcześniej zaplanowanych i regularnych transportów na dalekich dystansach. Luki samolotów pasażerskich mają ograniczoną ładowność, zależnie od typu samolotu może ona wynosić od 2 do 16 ton. Samoloty rejsowe z najczęściej przewożą świeże produkty, łatwo psujące się, w tym owoce, kwiaty, mięso, ryby, farmaceutyki, ale też zwierzęta, które ciężko znoszą długie dalekie podróże.

Transport lotniczy samolotami rejsowymi

Transport lotniczy samolotami czarterowymi

Czarter to inaczej umowa na podstawie, której odbywa się transport ładunków lub pasażerów, ma on charakter nieregularny lub jednorazowy. Loty czarterowe umożliwiają wynajęcie samolotu w celu zrealizowania konkretnego transportu ładunków, dedykowanym i bezpośrednim rejsem, bez konieczności dopasowania się do planu lotów. Przesyłki międzynarodowe na podkładach dedykowanych samolotów mają rozległy zasięg kierunków przeznaczenia, bez konieczności międzylądowań i wydłużania czasu dostawy. Czarter jest kluczowym elementem krytycznych wysyłek ekspresowych, które realizowane są najczęściej w nagłych przypadkach.

Transport lotniczy ponadnormatywny

Fracht lotniczy mimo swoich ograniczeń kubaturowych i wagowych pozwala na realizację zleceń ponadnormatywnych. Określone wymiary oraz waga przesyłek nienormatywnych są zależne wybranego statku powietrznego i jego możliwości. Specjalne samoloty transportowe wyróżniają się nośnością nawet do 120 ton. Poza szybkością realizacji drugą najważniejszą zaletą spedycji lotniczej jest bardzo wysoki wskaźnik bezpieczeństwa. Dla sztuk ciężkich, części zamiennych, maszyn o bardzo dużej wartości jest to niezwykle ważny czynnik. Ze względu na swoje zalety transport lotniczy coraz częściej wykorzystywany jest dla towarów ponadgabarytowych.

Transport lotniczy

Transport lotniczy ładunków specjalnych

Spedycja lotnicza pełni też bardzo ważną rolę dla przewozu ładunków specjalnych na trasach międzynarodowych. Nietypowy towar przewożony jest na zasadach i w warunkach innych niż te, które są stosowane przy zwykłych ładunkach. Nadania specjalne wymagają np. odpowiednich warunków pod względem temperatury, wilgotności powietrza, najczęściej wykorzystywany przy transporcie produktów spożywczych lub farmaceutyków, roślin. Rygorystycznych procedur i uzyskania stosownych zezwoleń wymagają towary niebezpieczne – łatwopalne, wybuchowe, toksyczne tzw. DGR.