Choose your language :

Co warto wiedzieć o spedycji morskiej?

Transport morski

Rozwój branży TSL (transport, spedycja, logistyka) sprawił, że obecnie nie stanowi większego problemu dostarczenie różnych towarów z dalekich zakątków świata. Musimy na nie czasami trochę dłużej poczekać, niż przy standardowej wysyłce z kraju. Jednak produkty dostarczane z innych kontynentów są łatwo dostępne, jak nigdy dotąd. Towary krążą po naszej planecie bez przerwy z pomocą różnych środków transportu. Wśród nich są oczywiście drogi morskie. Choć czas żeglarzy i piratów wydaje się, każdemu niezwiązanemu z branżą, zamierzchłą przeszłością, po wodach mórz i oceanów bez przerwy odbywają się transporty z pomocą statków. Możemy się na co dzień nad tym nie zastanawiać, ale zdecydowana większość towarów, które są przedmiotem handlu międzynarodowego jest przewożona właśnie drogą morską. Według danych Eurostatu w samej Unii Europejskiej, w 2019 roku przetransportowano ponad 4 miliardy ton towarów. Fracht morski jest wykorzystywany przy transporcie dóbr, dla których czas nie jest priorytetem, często tą drogą przewozi się ładunki wielkogabarytowe. Bez wątpienia jest to bardzo bezpieczna i ekonomiczna forma transportu.

Odbywa się on najczęściej na zasadzie FOB – Free on Board. Oznacza to, ze dostawca jest odpowiedzialny za lokalne opłaty, obsługę ładunku oraz odprawy celne. Sprzedający ma w obowiązku doręczenie ładunku przewoźnikowi. Na transport morski składają się także takie czynności jak podstawienie kontenera przez armatora do miejsca załadunkowego, odprawa celno-transportowa, ubezpieczenie, ważenie, transport do portu, w którym ma miejsce załadunek, przygotowanie morskiego listu przewozowego i przesłanie dokumentów po opuszczeniu portu przez statek. Do momentu załadowania towaru na statek obowiązki leżą po stronie sprzedającego. Za kolejne etapy odpowiedzialny jest importer, czyli fracht morski do portu docelowego i ubezpieczenie towaru, rozładunek, procedura celno-importowa, oraz dalszy transport np. do magazynu.

Spedycja morska

Rodzaje spedycji morskiej

Do najważniejszych rodzajów spedycji morskiej należy transport pełnokontenerowy (FCL – Full Container Load) oraz transport drobnicowy (LCL – Less Container Load). Transport z pomocą statków umożliwia przewóz ładunków, który na dużych dystansach byłby bardzo trudny do zrealizowania innymi środkami. Standardowe kontenery morskie mają długość 40 lub 20 stóp (ok. 12,2 i 6,1 m) i 2,3 m wysokości. Do najbardziej popularnych należą również kontenery HC (High Cube) ich wysokość jest o 20 cm wyższa i ma 2,5 m, dzięki czemu kubatura zwiększa się.

Transport pełnokontenerowy (FCL – Full Container Load)

Fracht morski umożliwia przesłanie na duże odległości ładunków o bardzo dużych rozmiarach. To do takich transportów służy właśnie wymieniony FCL. Jest to najczęściej wybierany typ transportu morskiego przez przedsiębiorców. Transport kontenerowy pozwala na realizacje zamówień do kilkunastu ton i kubaturze nawet kilkudziesięciu metrów sześciennych. W przypadku tego typu spedycji, kontener w całości jest wykorzystywany przez jednego nadawcę. Przy niewymiarowych czy nietypowych ładunkach nie wykorzystuje się całej nośności i powierzchni, ale taki transport w dalszym ciągu jest możliwy do realizacji.

Transport drobnicowy (LCL – Less Container Load)

Możliwe jest też przesłanie drogą morską pojedynczych przesyłek czy palet. W tym przypadku wykorzystuje się jedynie część powierzchni ładunkowej i nośności, przez co w jednym kontenerze znajdują się ładunki i przesyłki różnych podmiotów. Często decydują się na niego właściciele niewielkich firm. Transport drobnicowy jest bardzo opłacalnym i ekonomicznym rozwiązaniem w takich przypadkach.

Wymiary przesyłek – na co warto zwrócić uwagę?

Planując wysyłkę towarów na dalekie odległości musimy pamiętać o pewnych ograniczeniach w zakresie kubatury i wagi ładunków. Jednak fracht morski daje w tym zakresie bardzo duże możliwości. Najczęściej przesyłki morskie umieszczane są, w któryś z wyżej wymienionych już typów kontenerów. Natomiast jeśli ładunek nie mieści się w standardowym kontenerze, można przewieźć go w kontenerze open top lub flat track, które dają ogromne możliwości importerom i eksporterom towarów wielkogabarytowych.

Transport drogą morską

Co wpływa na cenę transportu ładunków drogą morską?

Poza oczywistymi czynnikami, jak rodzaj i wymiary ładunku w tym przypadku kontenera, na cenę mają także wpływ porty, w których towar jest ładowany i wyładowywany, czyli koszt załadunku i wyładunku. Usługi dodatkowe takie jak ubezpieczenie, ważenie kontenera, odprawa celna to dodatkowy koszt. Cena zależy też od tego, na który typ spedycji się zdecydujemy, jednak nie da się ukryć, że jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, w zakresie przesyłek międzynarodowych dalekodystansowych. Fracht morski daje możliwość realizacji dostaw w wiele miejsc na świecie, przesyłki do Chin, czy USA nie stanowią problemu przy zachowaniu niskich kosztów.

Transport morski – zalety i wady

Jak każdy rodzaj transportu i logistyki fracht morski ma swoje wady i zalety. Na pewno nie będzie to dobra metoda na transport towarów szybko psujących się, czy priorytetowych. Podróż drogą morską zajmuje dużo czasu. Realizacja może zająć nawet kilka tygodni, więc tam gdzie czas ma kluczowe znaczenie, lepiej wybrać inny środek. Jednak o ile czas nie jest dla nas kluczowy, na pewno jest to usługa, którą warto wziąć pod uwagę. Dzięki zastosowaniu kontenerów spedycja morska odnotowuje najwyższe wskaźniki w zakresie bezpieczeństwa. Ponadto statki gwarantują dużą dowolność w zakresie gabarytów i ilości przesyłek. Dodatkowo umożliwia stworzenie określonych warunków transportu np. ustalonej temperatury, czy towarów niebezpiecznych. Jest to też bardzo ekonomiczne rozwiązanie, niskie koszty sprawiają, że pomimo długiego czasu oczekiwania wielu przedsiębiorców decyduje się na spedycję morską. Transport można zaplanować na długo wcześniej, plan żeglugi odbywa się jak w zegarku. Zatem planowanie może odbyć się jeszcze, kiedy przesyłany towar jest w produkcji. Warto zwrócić uwagę na zasięg transportu morskiego, pozwala on na bezpieczne dostawy w najdalsze miejsca na świecie.